De buren hebben stuk van de schutting veranderd, mag dat?

Voorheen hadden we altijd zeer goed contact met onze buren, hierdoor hadden we tussen de schutting een klein stukje lage schutting zodat we gewoon met elkaar konden praten etc.
Deze mensen zijn uiteindelijk verhuisd en er zijn nieuwe mensen komen wonen, in eerste instantie daar ook wel goed contact mee maar dat is uiteindelijk veranderd tot hallo zeggen als je elkaar tegen komt. Nu kom ik vanmiddag beneden (werk savonds tot snachts dus kom altijd laat mijn bed uit) zie ik tot mijn verbazing dat de buren het lage stuk schutting veranderd hebben voor een hoge (welke genees gelijk is aan de andere stukken).

De schutting staat op de erfgrens, ze hebben dit zonder overleg gedaan. Ik vind het zelf niet heel erg dat er nu een hoge schutting staat maar wel dat hij er anders uitziet als de rest en iets hoger is.

Wat kan ik hier tegen doen? Want ik ben niet van plan het hier bij te laten zitten, bedoel ze hadden alleen even hoeven aanbellen en was ik akkoord gegaan als ze met een gelijke schutting als de rest aankwamen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Het beste antwoord

Netjes is dit in ieder geval niet, wat de buren deden.

Volgens de wet hadden ze dit niet zonder overleg met, en instemming van, u mogen doen. Een schutting op de erfgrens is mandelig. Er moet tussen de eigenaren onderling overeen gekomen zijn wat er mee gaat gebeuren.

Maar voordat u de buren aanspreekt op het feit dat ze niet met u overlegd hebben, is het misschien handig het volgende te bedenken:

Als ze u bij de verandering van de schutting betrokken hadden, hadden ze ook van u kunnen eisen dat u de kosten met hen deelde. U zou verplicht zijn geweest daar mee akkoord te gaan.
Nu ze het op eigen houtje gedaan hebben kunnen ze u niet meer verplichten mee te betalen.

Wanneer u geen bezwaar hebt tegen de hogere schutting zou ik, als ik u was, naar de buren toe gaan en hen bedanken voor het prachtige kado en hen vervolgens verzoeken de volgende keer toch gewoon even met u te overleggen. En misschien vervolgens de vraag te stellen waarom ze dat niet even gedaan hebben.

Misschien waren ze niet op de hoogte, misschien zijn het wat schuwe mensen, of misschien willen ze zo weinig mogelijk met u te maken hebben.

In alle drie de gevallen zou ik het niet proberen te veranderen als ik u was, maar ze bedanken en vragen u er de volgende keer wel bij te betrekken.
Let wel op dat u niet zegt dat u zelf die schutting ook al hoger wilde, want dan hebt u kans dat ze u alsnog een rekening presenteren, en dat hebben ze niet verdiend met deze handelswijze, want netjes is het in geen geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een tact- en respectvolle manier. En biedt perspectief voor de toekomst. Boos worden lucht het hart immers nu maar verslechtert vaak de contacten in de toekomst.
plus!

Andere antwoorden (4)

Er moest een mondelinge overeenkomst zijn als het op de erfgrens staat. Als het op hun grond staat dan kan je er niks tegen doen. Ik zou zeggen gooi het op tafel en meld dat ze in princiepe hoefde aan te bellen en met het zelfde soort schutting moesten aankomen dat je er geen problemen hebt + datje dit vervelend vind?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schutting die op de erfgrens word geplaatst of gewijzigd word daar is toestemming/medewerking van de buren voor nodig
meer info via onderstaande link

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/73334-regels-voor-plaatsen-schutting-of-scheidsmuur.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met je buren geen ruzie hebt en geen ruzie zoekt, maak dan verder geen moeilijkheden over dingen waar je niet zo mee zit. Heb je om wat voor reden ruzie met je buren, dan komt dit nooit meer goed en dan is de vrede verziekt om zo'n onbenullig stukje schutting waar je toch in feite niet op tegen was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veel mensen hebben geen enkel idee hoe dit wettelijk geregeld is.
vaak wordt er gekeken aan welke kant de 'mooie' kant van de schutting is.
De meeste schuttingen hebben duidelijk een voor en achterkant.
Staat de 'mooie' kant aan hun kant, dan gaan veel mensen er gewoon vanuit dat het hun ( vorige bewoner) schutting is en ze dat zonder overleg mogen/ kunnen veranderen.
Ik zal in dit geval een paar keer slikken om daarna koffie te gaan zetten.
Ga je klagen, dan loop je de kans er de komende jaren ruzie te hebben met deze buren.
Is het je dat wel waard?
Veranderen zullen ze het toch wel niet meer.
Je hebt natuurlijk wel gelijk dat dit niet de manier is.