Kunnen cavia's verslaafd zijn aan zout?

Ik heb het gevoel dat mijn cavia's enorm veel zout slikken ( ze hebben een zout blok) Laatst kwam ik uit school en zag ik dat het waterbakje vies was. Ik verschoon het en beide rennen ze naar het water toe, om vervolgens aan het zoutblokje te likken. Ze drinken, likken, drinken, likken, drinken, likken dit gaat zo een tijdje door. Ik heb 2 weken geleden een zoutblokje gekocht en hij is al half opgelikt ( zie foto, het kristaliseerd door het vele water wat erop valt tijdens het drinken) dit kan toch niet normaal zijn? Moet ik het blokje helemaal weghalen? ( lijkt me ook niet, ze moeten wel aan de mineralen komen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.caviapret.nl/cavia-eten-zoals-groente-en-fruit-hardvoer-een-goede-voeding-is-belangrijk.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dierenarts vind ik sterk overdreven zeker na het antwoord van Niels en de site die hierboven is gegeven!

Het beste antwoord

Cavias horen geen zitvlak te hebben. Zout.is slecht voor ze. Ze vinden het wel lekker (kijken aan je vingers als ze bezweet zijn bijv.)
Weghalen dat blok. Waarom heb je die er in?
Is zelfs dodelijk voor ze op de langere termijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Cavias halen hun mineralen uit het voer. Die likstenen zijn erg slecht voor de nieren. Geef ze wel genoeg vers groenvoer want vitamine c kunnen ze niet zelf aanmaken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zitvlak is zoutblok haha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grinnik... ik vroeg me al af waar jij dat zitvlak vandaan haalde. Maar klopt. Een zoutblok is erg slecht. Niet alleen voor een cavia, maar ook voor een konijn.
Rieneke1
11 jaar geleden
nog geen koffie gehad niels? :)
plusje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het erin omdat elk boek die ik gelezen heb het aanraad omdat ze dan zelf hun zout behoefte kunnen aanvullen. Verder zit alles goed met voer en droogvoer. Elke ochtend en avond krijgen ze wortel, komkommer en paprika. Tussendoor wat keukenafval ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha,staan wel meer fouten in zie ik nu. Bedankt voor de plus. Komkommer is goed met mate. Is erg vochtig en kan diarree veroorzaken. Paprika is top! Veel vitamine c.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cynlover:
" Knaag- en likstenen Eerst het slechte nieuws over likstenen: ze kunnen blaasstenen veroorzaken. Nu het enigszins goede nieuws: als een cavia bijzonder slecht voer krijgt waar geen zouten en mineralen inzitten, kan hij deze uit een liksteen halen. Conclusie? Als je je cavia een goed en gevarieerd menu geeft, heeft je cavia geen liksteen nodig; sterker nog: dit is dan gevaarlijk voor de cavia.
Knaagstenen zijn bedoeld om de tanden van de cavia te laten slijten zodat ze steeds de mooie beitelvorm houden die nodig is om te kunnen eten. Als je wilt dat je cavia kan knagen zodat zijn tanden scherp blijven, kan je hem zo'n steen geven, maar je geeft hem so wie so hooi en groente en fruit, en daardoor blijven zijn tanden ook scherp. En hij zal ook knagen aan zijn nachthok om zijn tanden scherp te houden. Zo'n knaagsteen is dus geen vereiste." http://www.degrotecavia.nl/snoep.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt :) ik heb het blokje uit de kooi gehaald
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ik begrijp waarom je het er ooit ingelegd hebt. Dierenwinkels prijzen die stenen allemaal aan, maar bij een knaagdierenforum kwam ik er al snel achter dat het voor kleine knaagdieren niet echt aan te raden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aldoende leert men. Goed dat je hem eruit gehaald hebt. Onbeperkt water, hooi, groenvoer en een brok waar alles in zit. Dat geef je een Cavias voor een gevarieerd en gebalanceerd dieet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die laatste 2 niet onbeperkt trouwens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zouden de cavia's nu moeten afkicken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha nee hoor :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ondanks je grappige fouten, kijken ze naar je vingers of likken ze er aan :-)
natuurlijk toch een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha bedankt :)

Andere antwoorden (1)

Je haalt die blok er best onmiddelijk uit. Ze geraken via andere manieren wel aan die mineralen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed dat je het zegt. Is nog niet genoemd. Min
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, ik was vergeten dat erbij te zetten toen ik de min gaf!